fredag, februar 15, 2008

Slik drømmer jeg


Jeg husker alltid drømmene mine når jeg våkner.
Som regel forsvinner de i takt med de nye inntrykk dagen gir meg. Men det hender også at en drøm aldri forsvinner fra minnet. I perioder kan det dukke opp gamle drømmer i hukommelsen. Ikke bare bildene og hendelsene, men også følelsen jeg fikk da jeg drømte den. Det kan være flere år gamle drømmer. Det er da man begynner å tro at det har en viktig betydning. Jeg har lest drømmetydningsbøker hvor man kan slå opp diverse objekter man har drømt om for å vite hvilken skjult mening det har - men den læren har jeg forkastet for lenge siden. Hvordan kan noen beskrive hvilket forhold min hjerne har til f.eks havet eller en tresort? Nei, slike registre er bare tull, tror jeg. Men jeg tror det er mulig å komme nærmere seg selv ved å prøve å forstå drømmene. Jeg tror det er viktig å fokusere på følelsen i drømmen.


Noe jeg ofte gjør og har gjort siden jeg var liten, er å avsløre at jeg drømmer. Det er ganske lett. Hvis jeg i drømme er i tvil om det virkelig er en drøm eller ikke, hender det jeg tar en virkelighetssjekk. Da ser jeg rundt meg og legger merke til mangelen på detaljer, eller merker at jeg "hopper" i tid og sted. Da er det "piece of cake" å avsløre at jeg ikke er i våken tilstand. Andre ganger forstår jeg det med en gang - for om jeg lurer på om det er en drøm eller ikke, da er det selvfølgelig en drøm. For hvor ofte er man våken og f.eks på jobb og lurer på om man drømmer? Det har aldri hendt meg i alle fall.
Værre er det når man i våken tilstand husker en hendelse fra fortiden (eller kanskje gårsdagen) og ikke vet om det virkelig har skjedd. Det er ekkelt.


Jeg har meget sjeldent mareritt. De verste marerittene mine går ut på at jeg f.eks krangler med en venn o.l. Da har jeg utviklet en effektiv metode for å vekke meg selv, og den lærte jeg meg selv før jeg begynnte på skolen: Jeg begynner å slå meg selv og riste og hoppe til jeg våkner. Heldigvis våkner jeg alltid like uskadd.


En annen ting jeg ofte gjør når jeg har avslørt at det er en drøm, er at jeg tenker: "Nå kan jeg gjøre akkurat det jeg vil!!" Som oftes ender det opp med at jeg klatrer opp på en fjelltopp eller et tak og kaster meg utenfor - for å fly eller falle. Det er alltid en herlig følelse og jeg vet at det verste som kan skje er at jeg våkner. Anbefales på det varmeste.


Det er mye man kan bruke drømmene til. Det er gøy å ha et liv når man sover. Jeg oppfordrer alle til å ta kontroll over drømmene sine. Bestem deg for hva du vil drømme om, hva du skal gjøre i drømmen og vekk deg selv om du ikke orker å drømme mer. Det er noe man kan øve seg opp til om man tenker på det rett før man sovner og om man vil det nok. Bare husk at det ikke alltid er like gøy for andre å høre lange beretninger om hva du har drømt om, uansett hvor levende det er for deg.


So long, dream on...

6 kommentarer:

Lotte sa...

Det virker helt utolig for meg.. jeg kan ikke huske å noengang ha hatt kontroll over drømmene mine, og når jeg våkner av en fæl drøm er jeg helt i tåka før jeg kommer til meg selv, for deretter å bli utrolig lettet over at det ikke var virkelig!
Jeg drømmer også veldig mye, og husker ganske mye i det jeg våkner. Det kan imidlertid være de sykeste ting som har foregått oppe i hjernen min, ting som ikke har den minste rot i virkeligheten.
Underbevisstheten må være så til de grader aktiv. Og DET er spennende! :)
Har prøvd å ta kontroll over dømmene mine før jeg sovner, men det har aldri virket... :(

Victoria sa...

Da, Lotte...MÅ du prøve hardere. Kom på drømmekurs hos meg! Hva skal du i morgen (søndag)?

Lotte sa...

Hihi, jeg kan godt ta et drømmekurs! Hadde vært moro å "lære seg" å drømme ;)
Jeg så ikke svaret ditt før nå i dag (mandag).. Var hos Sol og gutta hennes en tur.
Nå er det vel på høy tid med et glass rødvin igjen snart?! :D

David S sa...

Veldig facinerende :) Jeg husker nesten aldri drømmene mine og hvis jeg husker dem så er de så drøye at det nesten ikke er noen sammenheng med noe...
Har egentlig trodd at man ikke kan ha fri vilje i drømme. I så fall må jeg forklare deg med at du drømmer at du faktisk har fri vilje i drømmen hehehe... nei ikke godt å si. Uansett er det kult at du kan huske så mye.
Dream on ;)

Deler1um sa...

Skjønner hva du mener her! Jeg har av og til blitt akutt bevisst midt i en drøm, og det gir en fantastisk herlig frihetsfølelse. Man kan utforske alt og vet aldri hva som venter!
Men jeg forsvinner fort ut igjen. Kanskje man kan trene seg til å være bevisst i lengre perioder? da kunne man jo utforsket vår egen psyke på et veldig visuelt plan!

Victoria sa...

JA det er utrolig spennende! Kunne tenke meg å lese litt mer om temaet, men på den andre siden er det kanskje lurere å finne ut av ting selv.