torsdag, januar 29, 2009

Nerden i meg er løs




...igjen. Ja, det går noen år mellom hver gang, men nå har jeg atter en gang Monkey Island feber. Desverre har ikke LucasArts produsert en ny versjon, så jeg spiller Escape from Monkey Island (4'ern) for tredje gang. For de av mine lesere som ikke aner hva jeg prater om, kan jeg forklare:



Det er et dataspill hvor du styrer piraten Guybrush Threepwood som må løse ulike oppgaver. Jo mer kreativ du er på å finne løsninger, jo fortere kommer du gjennom spillet som byr på alle typer utfordringer for den stakkars antihelten. Det er egentlig ikke så lett å beskrive Monkey Island, det må bare oppleves. Jeg ble hekta som 11-åring da min kjære storebror introduserte meg for "The Secret of Monkey Island" som var det første spillet i serien. Jeg tror økte min dataforståelse, men spillet bidro også med å øke mine ferdigheter i engelsk. "I want to be a pirate", "I am rubber, you are glue" osv.



Ja, jeg elsker virkelig det spillet. Det er full av humor og morsomme replikker og dessuten har det fulgt med meg hele mitt liv. Sukk. Nerdesukk.



Her er utdrag fra en samtale mellom Haggis og Guybrush:



Haggis McMutton: “Well, Haggis is only my nickname. My true name is ‘Heart Lungs And Liver Boiled In The Stomach Of The Animal McMutton’."


Guybrush: “Oh, so your parents were expecting a girl.”


Haggis:Aye.”


Under er et bilde fra det første spillet. Som du ser var ikke grafikken mye bedre enn text-tv


Her kan du lese mer om spillet

Her kan du kjøpe det



6 kommentarer:

Lotte sa...

Så artig! :D
-jeg er "retro av nyere karakter": spilte QuadraPop igjen i går... Skjønner at jeg var hekta!

Spiller du på pc, eller har dere fått ps eller noe?

Victoria sa...

QuadraPop ja! Jeg husker jeg hadde 200.000 poeng også sletta Lee topscore-lista mi - MED VILJE!!!!

Jeg spiller på pc. Men i fremtiden har vi PS (håper jeg)!

Lotte sa...

Hehe, ja du var jo helt RÅ! -jeg kom aldri opp til 100 000.. og nå er jeg jo helt rusten.
Ikke spesielt snilt av Lee å slette toppscoren din kanskje? ;-P

David S sa...

Det er riktig at LucasArts har lagt Monkey Island på hylla, men konseptet er faktisk ikke dødt!

En av utviklerne av Monkey Island 3 har laget et nytt spill, A Vampire Story. Kanskje du burde sjekke det ut?

http://www.vampyrestory-game.com/

David S sa...

Du var jo forresten den som introduserte meg til dataspillverdenen gjennom Monkey Island! Husker godt da du satt på spillet til meg med LP'en med Børud-gjengen i bakgrunnen. Ble vettskremt da det ble hakk i plata :D

Victoria sa...

He he, ja det var tider det!! Dataspill på disketter og musikk på LP! Husker også - men det var mye senere - Grim Fandango. Tror jeg skal teste ut A Vampire Story. Takk for tipset!