onsdag, februar 21, 2007

Sirkusmusene




I et rødt hus i skogen, et menneskehus,
Bodde en Frue med redsel for mus,
De kravlet i veggen og bråkte om natten
Og skremte både Fruen og katten

*

Vi er sirkusmus, sa Kryll til sine aspiranter,
Og en dag vil mus besøke oss fra alle landets kanter,
Men vi må trene hardt og godt og uten protester,
Og la meg bare minne om at øvelse gjør mester.

Når det kommer til mat så vet dere godt,
At vi holder oss borte fra alt som er blått,
Det er gift som er satt ut av Fru Ingeborg,
For å ha mus i sin vegg er hennes store sorg.

Lille Pernille hadde et sjeldent gehør
Men var stum og blind og veldig døv,
Hun satt på første rad og nikket i takt
Men hørte ingenting av det Mr. Kryll hadde sagt.

Nettene kom og det var hardt å trene,
Pernille var flink, men var mye alene,
Når de andre kranglet og ikke øvde mer,
Spilte Pernille drømmende på sitt klaver.

Premieren ble holdt ut i mai en gang,
Publikum ble mottatt med parader og sang,
Det var det beste sirkus laget av mus,
I de populære veggene, i Fru Ingeborgs hus

Det var Pernilles tur i siste seanse,
Hun fortryllet alle med sin sjeldne eleganse
Da Kryll skulle kunngjøre at hun var døv og blind,
Var det noen som ropte ”FORSVINN FORSVINN!”

Det var Fru Ingeborgs mann, en danske med bart
Og musene forduftet i en veldig fart,
De løp ut i skogen, de pilte av sted,
Men ingen passet på at Pernille kom med.

En minnestund ble holdt for å ære Pernille,
Den var sorgtung og dyster, men vakker og stille,
Vi er sirkusmus, sa Kryll med en skjelvende munn,
Men sirkus blir det ikke på en meget god stund.

Men musene kunne ha spart seg sin smerte,
Om de visste at dansken hadde et hjerte,
Og da Fru Ingeborg hørte musa spille,
Ble hun glad i musikken og lille Pernille.

*

I et rødt hus i skogen, et menneskehus,
Er en lykkelig frue og en lykkelig mus,
Om du besøker det huset og sitter helt stille,
Kan du også høre en sirkusmus spille.

Victoria 21.02.07



10 kommentarer:

Anonym sa...

Flott dikt, kjære Vic. og så sant så sant.
Vi har hatt inntrengere her hver vinter i over 25 år.
Men akk hva skal man gjøre? Ikke vet jeg hvor de kommer inn.
Naboens katt lusker rundt huset vårt hver kveld. Fangst blir det også og takk for det.
Så lenge musen ikke løper over stuegulvet, er jeg glad stuen vil jeg ha for meg selv.

Unn Kristin sa...

ÅÅÅÅ nå spiste den kommentaren min igjen..så glemmer jeg å kopiere da vettu!!! Nydelig dikt.Du er helt genial.Jeg lever meg helt inn i det som vanlig :) Jeg skal ringe deg i nærmeste fremtid, sånn at vi kan avtale og møtes en dag.Savner deg masse! Ps! Jeg har gjort det nå.. (Du vet hva jeg mener..) ;)

Anonym sa...

En flott dikt , Vic. Synd kvinner flest ikke liker ( les: er redd ) mus. De er søte og uskyldige , bortsett fra når de har spist gift, for da legger de seg i veggene og råtner og lukter...men bortsett fra det da...

Lotte sa...

Applaus igjen, Vic! Like imponert hver gang du kommer opp med slike lange historiefortellende dikt på mangemange vers som er en fryd å lese.
Gleder meg alltid til det neste!:)

Anonym sa...

Vic. var på NRK. sameradioen.
Boris,boris.

Victoria sa...

Mamma: ja, du er aldri alene med mus i veggene! Hva sier du? Var JEG på sameradioen?

Unn Kristin: Savner deg også! Jeg vet hva du har gjort. Jeg er stolt av deg:)

Pappa: Ja, de er egentlig ganske søte, så lenge de er i form av tegneseriefigurer. De er ikke så søte når de løper i veggen...

Lotte: Jeg rødmer!

Marit og Satad sa...

Kjempeartig dikt, Vic!
Nå vet jeg hva jeg ønsker meg i bursdagsgave fra deg: en diktsamling med alle diktene som du har skrevet!
Hva ønsker du deg, da?

Som en kommentar til musene må jeg si at det er ingenting mot jordrottene her. Og ikke nok med at de lever sitt liv i åkeren, men tror du ikke at de forsyne meg havner på middagsfatet også! Det har vært noe å skrevet dikt om det!

Rotte i åker'n blir rotte i magen
rotte så mye du orker om dagen
Og når du blir lei kan du kose deg
med en slange eller to fra hagen

Stor klem fra Marit

Victoria sa...

He he he!! Du burde jammen meg fortsette med å skrive dikt! Det har alltid en tendens til å bli litt groteskt når det kommer fra deg. Jeg husker novellene dine fra ungsomskolen:) Jeg skal prøve å få skrapet sammen noen av diktene mine....
Jeg ønsker meg tørkede insekter i bursdagsgave. Så får jeg en utfordring:)

Torild sa...

Skriv ett dikt om hvorfor Tonje bør flytte til Oslo!
Prøver å overtale henne på MSN nå...

Torild

David sa...

AA saa konge Vic. Jeg skal love aa sitte stille neste gang jeg drar paa besoek til tante.